Een geïlliustreerde samenspraak tussen Etienne Dhont, Eugeen De Lille en Patrick Meire (moderator). Een trip doorheen de boeiende geschiedenis van de Maldegemse wegen, waterlopen, spoorwegen, openbaar vervoer, vliegvelden en verkeersmiddelen.
Een initiatief van het Davidsfonds en heemkundige kring Het Ambacht Maldegem in het kader van De Nachten van de Geschiedenis.
In de concertzolder van ldc Oud Sint-Jozef vindt een geïlliustreerde samenspraak plaats tussen Etienne Dhont, Eugeen De Lille en Patrick Meire (moderator). Zij maken een trip doorheen de boeiende geschiedenis van de Maldegemse wegen, waterlopen, spoorwegen, openbaar vervoer, vliegvelden en verkeersmiddelen.
Inschrijven voor 10 november 2024 via BE93 7470 3294 5267 t.a.v. Davidsfonds Maldegem met vermelding naam en aantal personen.
Geografisch en historisch situeert Maldegem zich op het snijpunt van de Romeinse heirweg en de Haringweg met het riviertje de Ede. Maldegem ontwikkelt zich verder langs de latere rijksweg van Brussel naar Oostende en de weg naar Aardenburg enerzijds en Aalter, Tielt, Ingelmunster, Kortrijk anderzijds. Tot de 18de eeuw zijn alle wegen zandwegen. Tijdens de regeerperiode van Maria Theresia worden de eerste wegen gekalseid. Pas op het einde van de 19de eeuw krijgen de meeste verbindingswegen en landwegen een bestrating. In de middeleeuwen speelt de Ede, die uitmondt in een zeearm te Aardenburg, een belangrijke rol op het vlak van transport. In de 13de eeuw leggen de Gentenaars de Lieve aan, die uitmondt in Damme. Tenslotte wordt Maldegem in de 19de eeuw verfraaid met de aanleg van het Leopoldkanaal en het Schipdonkkanaal. De aanleg van de spoorlijn Eeklo-Brugge in 1862 betekent een ware omwenteling op het vlak van het personen- en goederenvervoer en dit onder stuwing van het liberale gemeentebestuur onder burgemeester Lieven De Buck. In 1887 zorgt de tramverbinding tussen Breskens en het station van Maldegem voor een verdere uitbreiding van het vervoer doorheen het centrum van Maldegem. In de loop van de tijden volgen de verkeersmiddelen zich in een snel tempo op: paard en kar, diligencediensten, de trein, de tram, de fiets, de auto, de bus, het vliegtuig. Maldegem wordt in 1909 verrijkt met een velodroom met tal van wielerkoersen met grote namen en dit tot 1953. Tenslotte telde Maldegem zowel in de eerste als in de tweede wereldoorlog een militair vliegveld.